Actualiteiten

Inhoudsopgave



Herfstcongres 28 en 29 november 2014 Amsterdam

herfstcongres 2014


Thema: Weerstand en crisis in de levensloop.

Het leven op aarde is geen paradijs. Een rimpelloos bestaan met alleen maar vreugde en genot zonder enige inspanning is voor niemand weggelegd en zelfs ook niet wenselijk. De ontwikkeling van de mens is gebaat bij het ontmoeten van weerstand. Zo komt ieder mens op zijn levensweg telkens weer obstakels tegen, die moeten worden overwonnen om verder te komen. En juist in het overwinnen van die barrières worden krachten opgedaan die hem in zijn ontwikkeling sterken en voor innerlijke groei zorgen.

Zie verder: www.herfstcongres.nl





>>>


Lerarenconferentie 2014

lerarenconferentie 2014



Lerarenconferentie 2014 mee ? Bewegen
Hoe houd je de pedagogie levend en dus in beweging?

Vrijdagavond 3 en zaterdag 4 oktober

Stichtse Vrije school, te Zeist

Kosten 95,- euro voor een geheel verzorgde conferentie




>>>


Studiegroep Steiner

Voor docenten e.a. medewerkers

Harmen heeft het initiatief genomen voor een studiegroep die zich bezig zal houden met het boek Opvoeding en onderwijs van Rudolf Steiner, met voordrachten gehouden in augustus 1922, te Oxford.
 

Bijeenkomsten: 1 x per maand bespreken we een voordracht.

Soort bijeenkomstDe bedoeling is om telkens een voordracht te voren door te lezen om zo goed voorbereid het gesprek in te gaan. Eerst samen een hapje eten, daarna studiegroep. Ieder neemt wat te eten voor het diner mee.

Eerste bijeenkomst: donderdag 4 september, direct na de plenaire vergadering. Voorbereiding: de eerste voordracht uit 'Opvoeding en onderwijs' doorlezen

Lokatie: Parcival College

Aanmelden: Er is een grote belangstelling, maar aanmelden is nog mogelijk.
Deelname: Als je een keer verhinderd bent is dat jammer maar verder geen probleem. Wel graag afzeggen per email.

Boek bestellen: Het boek Opvoeding en onderwijs van Rudolf Steiner is te bestellen via: www.abc-antroposofie.nl De prijs is € 27.50.
Antiquarisch kan het boek een andere titel hebben.

Contactpersoon: Harmen Meesterberends
hmeesterberends@parcivalcollege.nl

>>>


25 - 29 augustus werkweek klas 7a


Vertrek uit Groningen

Vertrek uit Groningen maandag 25 augustus om 9.30 uur aanwezig op Merwedestraat 98. Bagage overpakken. 10.00 uur vertrek naar Vlagtwedde. Niet vergeten: stevig lunchpakket voor onderweg!

Vertrek uit Vlagtwedde en aankomst Groningen

Vertrek uit Vlagtwedde vrijdag 29 augustus om 10.30 uur. Om 10.00 uur kan de bagage worden opgehaald en naar het Parcival College worden gebracht. Verwachte aankomst in Groningen ca. 16.00 uur. 

>>>


Woensdag 20 augustus klas 12 kunstexcursie

Ieder jaar beginnen de leerlingen  van klas 12 het nieuwe schooljaar met een kunstexcursie naar de Hoge Veluwe. In het park de Hoge Veluwe staat te midden van de natuur het Kröller-Müller museum. Het is een museum voor moderne en hedendaagse kunst. Het museum is bekend vanwege zijn grote collectie schilderijen van Vincent van Gogh, verder zijn er wisselende exposities en is er een grote beeldentuin met actuele beeldhouwkunst. 
Het komend jaar krijgen de leerlingen in hun lessen nog meer te horen over kunst van onze tijd. Voor de leerlingen kunst algemeen is het examenstof. Hier kunnen we alles in het echt kunnen bekijken en dat is heel anders dan de platen die je ziet in een boek. De excursie is een  mooie gelegenheid om deze kunst op te zoeken en om samen het schooljaar te beginnen. 
Alle leerlingen maken een verslag van deze excursie voor hun CKV kunstdossier. De opdrachten en informatie over de excursie worden in de bus uitgedeeld.

Wanneer?
Woensdag 20 augustus 2014

Reis 
Wij vertrekken om 8.30 uur stipt van school, Merwedestraat 45, met de bus naar Hoenderloo. 
Om 17.30 reizen wij terug  en zijn dan weer in Groningen terug rond 20.00 uur.

Onderweg kan er worden ingestapt in Assen, en in Rogat, voor de leerlingen uit Meppel. Laat voor woensdag 20 augustus via de mail weten, of je daar gebruik van maakt.

Verblijf
In het park verplaatsen wij ons op een witte fiets die overal staan en vrij mogen worden gebruikt . De leerlingen zijn het eerste deel van de dag ingedeeld in groepen die in het museum en in het park een rondleiding krijgen van de docenten. Daarna gaan zij op eigen gelegenheid werken aan hun opdrachten en kunnen naast cultuur ook nog iets beleven van de natuur. 

Bagage
Wij zijn het grootste deel van de dag buiten. Kijk van te voren even op het weerbericht, misschien moet je regenkleding mee, maar hopelijk niet. 
Voldoende eten en drinken voor de dag en de reis. In het park is wel wat te koop, maar dat is duur.
Materiaal om (aan-) tekeningen te maken. Camera.

Begeleiding
Als begeleiders gaan mee de kunstgeschiedenisdocenten:

Jan-Erik Wedholm en Ans van de Vlekkert.


Met vriendelijke groeten,
Ans van de Vlekkert

Voor vragen: avdvlekkert@parcivalcollege.nl

>>>


Parcival College in nieuwe schooljaar 2014 - 2015 rookvrij


rookvrij

Het Parcival College zal in het nieuwe schooljaar 2014 - 2015 rookvrij zijn.
Nadere informatie volgt.





>>>


Start nieuwe schooljaar 2014 - 2015

Datum  Programma
maandag 18 augustus 'opmaat' docenten en ondersteunend personeel
dinsdag 19 augustus roosters ophalen door leerlingen + beelden
woensdag 20 augustus eerste lesdag


>>>


Boeken bestellen vóór 20 juli


Voor ouders/verzorgers en leerlingen

Als u boeken bestelt bij van Dijk is het verstandig dat vóór 20 juli te doen! Dan kan van Dijk er voor zorgen dat het complete pakket voor het begin van het nieuwe schooljaar geleverd is!

Alle ouders en leerlingen hebben onlangs een brochure gekregen met informatie over het bestellen van boeken bij van Dijk. We hebben deze brochure hieronder ook nog neergezet.
 
Ook staat er veel informatie onder
de klantenservice van de website van van Dijk

Zie Brochure van Dijk

Nota bene. De 7e, 8e en 9e klassen verschillen qua leerroute/niveau.

Klassen leerroute/niveau
7a, 7b en 7d mavo/havo
7f en 7g havo/vwo
8a en 8b mavo/havo
8d, 8f en 8g havo/vwo
9a mavo
9b en 9d havo
9f vwo


>>>


Nederlandse leerlingen minder gemotiveerd.

Nederlandse leerlingen presteren goed en zijn tevreden over hun onderwijs. Ze zijn echter minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Ook leer- en leesplezier blijven achter. Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in het op 16 april verschenen Onderwijsverslag 2012/2013.

Scholieren.com besteedt hier samen met de nrc aandacht aan. Scholieren.com heeft een poll geplaatst op haar website. De nrc nodigt leerlingen uit te reageren. Heeft de Nederlandse leerling inderdaad geen zin om te leren? Geldt dat ook voor jou? En zo ja, waarom? Ook van leraren en ouders horen we graag. Schrijf je persoonlijke reactie van een paar honderd woorden, inclusief voorbeelden, naar opinie@nrc.nl. Vermeld daarbij of je als leerling, leraar of ouder reageert.


>>>


Zaterdag 12 april Amsterdam symposium 'Gezondmakend Onderwijs'


Zaterdag 12 april van 10.00 – 16.30 uur 


Theaterzaal Geert Groote College, Fred Roeskestraat 84 in Amsterdam 

Dit symposium is bedoeld voor iedereen die werkt in het onderwijs, voor iedereen die de kinderen toevertrouwt aan het onderwijs en voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen en het onderwijs.

Het symposium wordt georganiseerd rondom de uitgave van de Nederlandse vertaling van de voordrachtencyclus van Rudolf Steiner, GA 303 “Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens”. De Nederlandse uitgave heeft als titel gekregen: ”Gezondmakend Onderwijs”.

Zie verder: symposium-gezondmakend-onderwijs


>>>


Fotoserie Open Dag 2014

Klik op een foto voor een grotere afbeelding.
Foto's Anton Klein

>>>


Bericht Parcival Powers

17 februari "Dames en heren, er is een hoop rumoer over de actie om de verwarming omlaag te doen, weet wel dat dit voor een wedstrijd is die ons een grote prijs op kan leveren om onze school nog groener te maken, dus doe ons een plezier, trek een trui aan en help ons."

14 februari. "Hallo allemaal, iedereen is al helemaal in de stress omdat volgende week de verwarming omlaag gaat, maar dit heeft natuurlijk een reden. Wij willen een week lang de verwarming omlaag om te laten zien hoe we door ons gedrag aan te passen een boel kunnen besparen. Dus bereid je voor, doe wat warms aan, dan komt het helemaal goed!" aldus de Parcival Powers. 

Volg ze op www.facebook.com/parcivalpower

>>>


19 en 20 maart voorjaarsconcert

Update 16 maart.

Bericht voor ouders of verzorgers zonder kaarten! >>>

Brief voor leerlingen en ouders >>>

Op woensdag 19 en donderdag 20 maart is er weer het grandioze Voorjaarsconcert van het Parcival College in de Oosterpoort. 

Kaarten afhalen

  • Afhalen of toezenden van kaarten is alleen mogelijk als de betaling door ons is ontvangen.
  • Wij zullen de gereserveerde en betaalde kaarten aan de leerlingen meegeven in periodetijd in de week van 11 maart.
  • Mocht dit op bezwaren stuiten, dan graag contact met ons opnemen via concert@parcivalcollege.nl.
  • Gereserveerde en betaalde kaarten kunnen wel opgehaald worden op school of op verzoek per post worden toegezonden.
  • Het is niet mogelijk de kaarten bij de kassa af te halen.

>>>


Nieuwe tabakswet

Leeftijdsgrens tabaksverkoop 18 jaar


Op 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak van 16 naar 18 jaar gegaan. Zo wil het kabinet het aantal jongeren dat rookt terugdringen.

Zie: www.nix18.nl voor jongeren. 

Zie verder: www.rijksoverheid.nl

Zie ook: de brochure voor ouders.

>>>


Werkstukken kunst leerlingen klas 12

Foto's: Lieke Dijkstra
Klik op diashow voor grotere afbeeldingen

>>>


26 november 2013. Energy Challenges kick-off Groningen
 
Dinsdag 26 november was het zover, de kick-off van de Energy Challenges in Noord-Nederland. In de Euroborg zijn we met 14 scholen samengekomen en hebben we ons met een filmpje aan elkaar voorgesteld. We hebben verder een workshop gehad over wat energie is en welke vormen van energie er zijn. Wij vertegenwoordigen als Parcival Powers onze school. Het doel van de Energy Challenges is om als school zo veel mogelijk te besparen in één jaar tijd.
 
Caspar, groep 10F
namens Parcival Powers

Videopresentatie Parcival Powers

>>>


Bezoek Portugal zomer 2013 klas 10c

Een verslag van Pien Huininga, mentor 10c

Het mes snijdt aan twee kanten. In de rOndbrief van Najaar 2012 heeft u kunnen lezen dat er behalve aan geld ook veel behoefte is aan contact met andere vrijescholen. Het gevoel een onderdeel te zijn van een wereldwijde Vrijeschoolbeweging geeft leraren, ouders en leerlingen moed om in vaak moeizame omstandigheden door te gaan. Een tiende klas van de vrijeschool in Groningen reisde naar Portugal om daar te helpen. .... 

Lees verder in: de rOndbrief najaar 2013


>>>


Het Lerarencongres 2013

De belangstelling was groot, ruim 800 leraren bezochten op 8 oktober in Ede het Lerarencongres 2013. Het zou een dag worden boordevol ervaringen, tips, nieuwe kennis en nieuwe kennissen.

Het congres borduurde voort op het International Summit on the Teaching Profession van voorjaar 2013. Leraren konden elkaar ontmoeten, lezingen en workshops bijwonen en zo elkaar inspireren.

Meer weten? Bezoek www.leraar24.nl voor de opening van het congres, drie video's met korte fragmenten uit verschillende bijdragen, vier video's die een impressie geven van het congres als geheel gemaakt door studenten van ROC A12, de boekpresentatie van Het Alternatief en het slotdebat met het aansluitende interview met minister Jet Bussemaker.


>>>


1 - 3 oktober eindpresentaties klas 12a en klas 12d


Klas 12a 1 - 3 oktober.

          Klas 12d 1 - 3 oktober.

# #
Poster klas 12a.
Maker: Arwen Meereboer
Klik op afbeelding 
voor vergroting 
Programma klas 12d. 
Klik op afbeelding 
voor vergroting 
(pdf 3 pagina's).
 


Layout: Maaike van der Veen


>>>


Klas 9b Meerwijck september




Klik op diashow voor grotere afbeeldingen
Foto's Daniël


>>>


All education is moral education. Een pleidooi voor zelfreflectie van de leraar.

... De persoonlijkheid van de leraar is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs. De leraar in opleiding moet daarom leren zich bewust te worden van het subjectieve karakter van zijn beroepsuitoefening – ondanks alle protocollen en gestandaardiseerde kwaliteitsmetingen.

De Onderwijsraad constateerde enige tijd geleden dat er te weinig aandacht is voor de persoonlijke kant van het beroep van leraar. De Raad wil veel focus in de lerarenopleidingen voor de ontwikkeling van een ‘persoonlijke professionaliteit die individuele leraren in staat stelt om in specifieke praktijksituaties vanuit hun onderwijs-pedagogische waarden eigen keuzes te maken.’ Want, zo stelt het advies, de persoonlijke professionaliteit van de leraar bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van handelen in de beroepspraktijk en daarmee de onderwijskwaliteit. Of, zoals Dewey het al in 1938 formuleerde: ‘All education is moral education.’ ...

Lees verder: artikel

>>>


Kabinet: beste leerlingen meer uitdagen

Het kabinet roept middelbare scholen en leraren op hun beste leerlingen meer uit te dagen. Het onderwijs is nu te veel gericht op de middelmaat. Talent 'aan de bovenkant' blijft daardoor te vaak onbenut. 

Lees verder
www.volkskrant.nl
>>>


Abonnementen openbaar vervoer


>>>


29 - 30 november Herfstcongres

Thema: Angst op de drempel tussen macht en onmacht.

lerarenconferentie 2013

Het menselijk bestaan kent kleine en grote angsten: je hebt de stress van het alledaags bestaan, maar ook de doodsangst van een drenkeling. Angst is een fundamenteel kenmerk van het menselijk bestaan. 

In ons leven krijgen we met hindernissen te kampen die onze vermogens op de proef stellen. Sommige hindernissen weten we goed te overwinnen, maar er kunnen ook obstakels zijn die ons de adem dreigen te ontnemen en waarbij we in totale onmacht kunnen raken, waarbij ons bestaan volledig geblokkeerd wordt in een toestand van verkramping: angst op de drempel van macht en onmacht.

Zie verder: www.herfstcongres.nl

>>>


27 en 28 september Lerarenconferentie 2013 Met Hart en Ziel

lerarenconferentie 2013


90 jaar Vrijeschool in Nederland

Lerarenconferentie 2013 Met Hart en Ziel


27 en 28 september

Waalsdorperweg 12 Den Haag 




>>>


Parcival College wint Wubbo Ockelsprijs 2.0

 

Parcival College wint Wubbo Ockelsprijs

21 juni 2013 10:06 (laatst bewerkt: 20 juni 2013 17:04)

Het Parcival College aan de Merwedestraat is de eerste winnaar van de Wubbo Ockelsprijs nieuwe stijl. Die wordt gegeven aan de meest duurzame school van Noord Nederland. De prijs, die bestaat uit bedrag van tienduizend euro, werd vrijdagochtend in de school uitgereikt.

Het Parcival College organiseerde lesmarathons over duurzaamheid, kocht zonnepanelen en heeft tal van plannen om het monumentale gebouw energiezuiniger te maken. Daarmee maakte de school veel indruk bij de jury. Ook Wubbo Ockels vertelde trots op de school te zijn. De naamgever van de prijs kon wegens ziekte niet aanwezig zijn en had een videoboodschap ingesproken.

De Wubbo Ockelsprijs bestaat al sinds 1986, maar ging enkele jaren geleden ter ziele na een meningsverschil tussen Ockels en het bestuur van de organiserende stichting. De huidige prijs wordt georganiseerd door de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, de Hanzehogeschool, Stenden University en de Rijksuniversiteit Groningen.

Van alle scholen uit het Noorden die zich hadden opgegeven, had de jury vier genomineerd: het Dollardcollege in Winschoten, het Eemsdelta College in Delfzijl, het RSG Wolfsbos in Hoogeveen en het Parcival College in Groningen.





Eerder bericht:
Parcival College genomineerd voor Wubbo Ockels prijs
DVHN | Gepubliceerd op 13 juni 2013, 06:52
Laatst bijgewerkt op 13 juni 2013, 09:50

GRONINGEN - Welke school in het Noorden gaat er vandoor met 10.000 euro? Vier scholen zijn in de race voor de nieuwe Wubbo Ockelsprijs: de Groninger scholengemeenschappen het Eemsdeltacollege en het Dollardcollege, het Parcivalcollege uit de stad Groningen en rsg Wolfsbos uit Hoogeveen.

Nieuwe prijs
De vorige Wubbo Ockelsprijs, een tweejarige technologieprijs, ging in 2011 ter ziele. De nieuwe prijs is een initiatief van Ockels, de Rijksuniversiteit Groningen en hogescholen Stenden, Hanzehogeschool en NHL en is bestemd voor scholen die zich inzetten voor duurzaamheid.

Goede kwaliteit
Arjen Dijkstra van de Scholierenacademie: "Het is een nieuwe prijs die nog niet overal bekend is. Het aantal inzendingen had van ons nog wat meer mogen zijn, maar met de kwaliteit van de projecten zijn we heel tevreden."




>>>


Deelname Parcival College aan de Energy Challenges: een Oproep!

Wij willen in schooljaar 2013-2014 graag gaan deelnemen aan de Energy Challenges,
een scholenwedstrijd voor energiebesparing.
 
Hiervoor is een groep geïnteresseerde en enthousiaste leerlingen nodig, die besparingsacties willen (helpen) organiseren en wellicht ook praktisch willen helpen om het gebouw Merwedestraat 45 te isoleren.

Over het doel en de werkwijze vind je meer in het onderstaande factsheet. 

Als je zin hebt om mee te doen of als je ideeën hebt, 
neem dan contact op met
Arnold Tang via email atang@parcivalcollege.nl


Lees meer › (factsheet)


>>>


Scholieren willen digitaler onderwijs

Online onderzoek ‘Hoe scoren je docenten?’
Gehouden van 6 tot 12 maart 2013, onder 1.122 middelbare scholieren, leden van het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag.

Ruim de helft van de scholieren (53%) wil dat er meer digitale middelen worden ingezet in de les. Volgens ruim vier op de tien leerlingen (43%) zijn de meeste leraren niet echt ICT-bekwaam, omdat ze niet goed weten hoe bijvoorbeeld een digitaal schoolbord of een iPad werkt. 'Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied,' geeft een scholier aan.

We kregen de afgelopen dagen genoeg verhalen van jullie binnen: zo weten we nu dat er leraren zijn die denken dat YouTube een tijdschrift is. De basisbeginselen van een computer hebben de meeste docenten volgens jullie wel onder de knie, maar als het gaat om filmpjes afspelen in de les wordt het al lastiger. 'Ze kunnen vaak geen filmpje opstarten en zelfs tijdens een kijk/luistertoets moest de docent iemand bellen om het op te zetten,' aldus een scholier.

Leraar moet goed uitleggen en humor hebben
Volgens scholieren is een docent vooral een goede leraar als hij/zij de stof goed uit kan leggen (72%), humor in de lessen brengt (49%) en enthousiasme uitstraalt (48%). Een scholier: 'afwisseling, goede uitleg, gezag... Dat zijn dingen die er voor zorgen dat een les leuk wordt. Humor zorgt ervoor dat het niet saai wordt. Als een leraar enthousiasme uitstraalt, word ik eerder meegetrokken in die enthousiasme over het vak.

Orde houden
Volgens de leerlingen kunnen Nederlandse docenten over het algemeen goed orde houden in de les; toch geeft driekwart (74%) van de scholieren aan één tot drie leraren te hebben die dit echt niet kunnen. 'Sommige leraren zijn vanaf het begin heel duidelijk in de regels, daar is het geen zooitje. Andere leraren laten het in de eerste les al mislopen, geen grenzen aangeven, als je mensen eenmaal te ver laat gaan is er geen houden meer aan.'Daarnaast zeggen vier op de tien leerlingen (40%) dat weinig leraren ze actief betrekken bij de les.

Je best doen voor de leraar
Driekwart (77%) van de leerlingen geeft aan dat de docent grotendeels bepaalt of ze het vak echt leuk vinden. 'Als een leraar enthousiast is maakt dat mij ook enthousiast. Hoe de stof gebracht wordt, kan een wereld van verschil zijn,' stelt een leerling. Ook of ze hun best doen voor een vak hangt bij de helft (52%) grotendeels af van de leraar.

Over het onderzoek
Het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag, bestaat uit meer dan 8.000 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Aan dit online onderzoek, gehouden van 6 tot 12 maart 2013, deden 1.122 middelbare scholieren mee. De uitslag is na weging representatief voor drie variabelen, namelijk leeftijd, geslacht en spreiding over het land.


>>>


Boeken (voor docenten en ouders)

Opvoeden tot geluk

Twee positief psychologen tonen aan dat de puberteit niet al te lastig hoeft te zijn. Onze kinderen behoren tot de gelukkigste van heel Europa, maar in de puberteit kent hun geluksniveau een plotse daling. Hormonale, neurologische en situationele veranderingen liggen aan de basis, maar een positieve aanpak van tieners heeft een niet te onderschatten invloed. Dit boek focust niet op wat er fout kan gaan, maar wel op hoe je een tiener (én jezelf) gelukkiger kunt maken. Geluk is immers een belangrijke beschermende factor tegen psychische problemen en gedragsmoeilijkheden in de puberteit.

Auteurs: J. Boerefijn & Ad Bergsma, 192 pagina's, Lannoo, augustus 2012, ISBN 9401402280.


Ook interessant in dit verband is dit artikel: Geluksles.pdf

Samenvatting De effectiviteit van zes lesuren ‘Lessen in Geluk’ (LIG) voor middelbare scholen in de tweede klas is onderzocht. Vijfentwintig tweede klassen (631 leerlingen) werden willekeurig toegewezen aan de LIG of hun reguliere mentorlessen. De hypotheses dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van zelf gerapporteerd geluk en gezondheid werden niet bevestigd. De scores direct voor en direct na de lessen waren niet significant anders voor de experimentele en de controlegroep. De hypothese dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van de schoolprestaties werd wel ondersteund. De kinderen die ‘Lessen in Geluk’ volgden hebben aan het einde van het jaar hogere eindcijfers dan leerlingen uit de controlegroep. We denken dat dit komt omdat de LIG veel aandacht besteedt aan het maken van positieve keuzes en dat het effect daarvan pas op de langere duur zichtbaar is geworden. Deze verklaring dient ondersteund te worden in ander onderzoek.


Jacqueline Boerefijn
In 2006 ontdekte ik dat er een wetenschappelijke stroming bestaat die onderzoek doet naar menselijk geluk en welbevinden. Ik ben me er meteen in gaan verdiepen. Ik heb me gespecialiseerd in welbevinden in het voortgezet onderwijs. Geluk van pubers, docenten en de sfeer op school zijn belangrijk voor goede resultaten. Met relatief eenvoudige ingrepen kan er veel verbeterd worden, met ook positieve gevolgen voor de leerprestaties, en ik vind het leuk om hierover uitleg te geven aan scholen, docenten en ouders. In 2010 ben ik afgestudeerd als ‘Master of Applied Positive Psychology’ aan de University of East London. Inmiddels is mijn missie geworden: Positief Onderwijs is leuker, gezonder en werkt beter! Zie ook www.positiefonderwijs.nl


Ad Bergsma 
Ik ben auteur van boeken over psychologische onderwerpen als geluk, onze hersenen, psychodiagnostiek en psychotherapie. In 1990 ben ik afgestudeerd als psycholoog in Utrecht en ik heb sindsdien over psychologische onderwerpen geschreven voor dagbladen, opiniebladen en vaktijdschriften. Bij uitgeverij Boom verschenen boeken over Gelukkig werken en Succesvol ouder worden. Op 10 mei 2011 ben ik gepromoveerd op een proefschrift over geluk aan de Erasmus Universiteit. Zie ook www.grootstegeluk.nl


>>>


Foto's Voorjaarsconcert 2013

Voorjaarsconcert Oosterpoort 2013. Foto Daniël Paalvast

Klik op foto voor grotere afbeelding


Voorjaarsconcert Martinikerk 2013.

Klik op diaserie voor grotere afbeeldingen

Wordt vervolgd!

>>>


Voorjaarsconcert 2013 Martinikerk serie 3

Voorjaarsconcert Martinikerk 2013. Foto's: Egbert Euser.

Klik op diaserie voor grotere afbeeldingen

Wordt vervolgd!

>>>


Rookvrije schoolpleinen

Een kwart van alle scholen uit het voortgezet onderwijs heeft op dit moment een rookvrij schoolterrein. Zij willen jongeren een gezonde leeromgeving bieden en het goede voorbeeld geven. Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van het Longfonds (voorheen Astma Fonds). Op 25 maart overhandigt directeur Michael Rutgers de resultaten aan staatsecretaris Van Rijn (VWS) in Nieuwspoort, Den Haag.

Rutgers: ‘Hoe jonger kinderen zijn als ze beginnen met roken, hoe groter de kans dat zij hun leven lang verslaafd blijven. Het Longfonds pleit daarom voor rookvrije schoolterreinen: op school steek je niks op!’

Lees verder Longfonds pleit voor rookvrije schoolpleinen.


>>>


Parcival College FairDuurzame School

Binnenkort verschijnt een persbericht en hangt er op nr. 45 weer een certificaat bij: als 'Duurzame School' . De stichting Tûmba ('dans van de saamhorigheid') heeft dat voor ons verzorgd, na een gesprek over onze duurzame activiteiten en ambities. Tûmba gaat ons helpen met acties van leerlingen voor hun omgeving. Die noemen zij Upgrades en ze regelen de nodige publiciteit er omheen. Je zult er vast binnenkort meer van zien en horen!

Ook namens Sybren, Kevin en Wout, 
Arnold

Zie ook bericht op website stichting Tûmba.


>>>


Interview met rector Ad Slob in VO-magazine

...

Wat kunnen ouders en leerlingen dan wel op een vrijeschool verwachten?
ad slob
“Ook hier wordt veel aandacht besteed aan kennisvergaring door goed opgeleide docenten, maar wij volgen daarbij de antroposofische leer van de Oostenrijker Rudolf Steiner. Hij ging ervan uit dat ieder kind een uniek ontwikkelings patroon volgt. Het onderwijs heeft een stimulerende en ondersteunende rol. De naam van onze school, Parcival, staat symbool voor deze werkwijze. Parcival was een ridder van koning Arthur die weliswaar de Heilige Graal vond, maar niet de juiste vragen kon stellen om hier toegang toe te krijgen. Dit lukte hem wel toen hij terugkwam van een lange reis waarop hij veel levenservaring had opgedaan. Zo is het ook onze taak om leerlingen te steunen en begeleiden tijdens de zoektocht naar voldoende levenswijsheid, zodat zij in hun volwassen leven de juiste vragen zullen stellen.”

...

Lees verder in VO-magazine 3 >>>



>>>


Parcival College doet het prima op de Dronkerslijst van schoolprestaties.

De kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de stad Groningen verschilt sterk, blijkt uit de Dronkers-lijst van schoolprestaties op de website van de Volkskrant.

Het Parcival College doet het prima:

  • een 10 voor het vmbo
  • een 7 voor de havo en
  • een 9 voor het vwo

Zie verder voor een overzicht >>>

Links

De Volkskrant, Dronkerslijst van schoolprestaties

Bericht in de Groninger Gezinsbode


>>>


Onderzoek tevredenheid leerlingen LAKS 2011-12

In april van het afgelopen schooljaar hebben onze klassen meegedaan met een landelijk leerlingtevredenheids-onderzoek van het LAKS (Landelijk ActieKomité Scholieren). 

Het Parcival College springt er op een aantal belangrijke punten goed uit, vergeleken met de landelijke gemiddelden. 
  • Zo is ons rapportcijfer overall een 7,7, tegen een 6,9 landelijk. 
  • Over de sfeer en over de docenten zijn onze leerlingen meer tevreden dan gemiddeld. 
Er zijn ook punten waarop we slechter scoren. 
Daar gaan we mee aan de slag. 

Het gehele LAKS eindrapport, waarin ook de onderzoeksvragen staan, kunt u opvragen bij de school.


>>>