Actualiteiten

Inhoudsopgave



Joost Wittenberg wil graag naar de VN Klimaattop. Stem op Joost.

Oud Parcival leerling Joost Wittenberg mogelijk naar de VN
parcival
Afgelopen zomer vertrok Joost Wittenberg van het Parcival College naar Amsterdam om daar Future Planet Studies te gaan studeren. De komende tijd zal voor Joost erg spannend zijn. Naast zijn studie kreeg hij de kans om te solliciteren voor de functie Dutch Youth Representative on Climate and Sustainable Development to the United Nations.

Inmiddels is hij één van de twee finalisten in de eindstrijd voor de functie en in de finale geeft het aantal stemmen de doorslag.

Van maandag 27 oktober tot en met woensdag 5 november voert hij campagne om onder andere met de Nederlandse ministers naar de VN Klimaattop in Lima te mogen, om daar te lobbyen voor duurzaamheid. Als potentieel jongerenvertegenwoordiger kan hij de komende twee jaar de schakel zijn tussen Nederlandse jongeren en beleidsmakers. 

Zou je oud Vrije School leerling Joost willen helpen? 

Breng dan vanaf 27 oktober je stem uit! SMS Joost naar 5040 (zonder extra kosten) en/of breng je stem online uit via www.jongerenvertegenwoordigers.nl/stemmen

Meer informatie over de campagne van Joost?

Dagblad van het Noorden: Peester jongere mogelijk naar VN

Metronieuws: Jongeren een stap verwijderd van een internationale functie

Zie ook persbericht >>>


>>>


17, 18 en 20 november Beroepenvoorlichting

Nieuwsbericht

Beroepenvoorlichting Groningen

voor bovenbouwleerlingen havo/vwo

Data: 17, 18 en 20 november
Tijden: vanaf 19.00 uur.

Plaats: Augustinuscollege
Admiraal de Ruyterlaan 37
Groningen

Elk jaar organiseren 17 scholen op 3 avonden een voorlichting over bijna 100 beroepen. Het Parcival College doet dit jaar ook weer mee. 

Een leerling kan gedurende drie avonden het Augustinuscollege bezoeken en per avond maximaal drie beroepen bezoeken.

Zie voor meer informatie en opgave beroepenvoorlichtinggroningen.nl
of vraag de decaan.

>>>


Errata schoolgids


blz 19. Laatste alinea 'Een leerling ... ' kan weg.

blz 31. Na kop Bestuur en toezicht eerste alinea 'De school ... ' kan weg.

blz 37. Extra vrije dag 2 april staat niet op de goede plaats.
Moet vóór Goede vrijdag 3 april staan.

>>>


Schoolfoto's bestellen


Geachte ouders/verzorgers

Rond 9 oktober worden contactsheets met inlogcodes afgeleverd op school en zullen wij zorgen dat die per klas en leerling op de juiste plek terecht komen. Op deze contactsheets staat van de betreffende leerling één foto met daarop een inlogcode en een wachtwoord. Dit proberen wij voor de herfstvakantie allemaal af te ronden

Via de website www.schoolbeeld.nl kunt u inloggen en de foto’s samen met de klassenfoto’s bekijken. Vervolgens kunt u een keuze maken welke afgedrukt moeten worden en desgewenst het aantal.

Het bestelsysteem is bijzonder gebruiksvriendelijk en ik verwacht dan ook dat dit voor niemand een probleem zal zijn. Mocht u wel tegen iets aan lopen, laat het ons dan weten. 

Hartelijke groet, 

Lara van Wijk
Managementassistent Parcival College
Aanwezig op: maandag, dinsdag, donderdag & vrijdag van 08.00-13.00 uur
T.: 050 - 5201802
E.: lvanwijk@parcivalcollege.nl

>>>


Leerlingen gezocht voor de leerlingenraad


Beste leerlingen, 

wij zoeken nieuwe leerlingen voor de leerlingenraad! 

In de leerlingenraad kun je meebeslissen over allerlei zaken die met jullie te maken hebben, van proefwerkweken tot de kantine. 

Ook zoeken wij nog iemand om ons te vertegenwoordigen in de medezeggenschapsraad. Hier krijg je nog veel meer om over te beslissen. 

Als jij het leuk vindt om mee te beslissen over de school, meld je dan aan! 
Vanaf de 9e klas mag je meedoen. 


Aanmelden via ons postvak of mail naar: leerlingenraad@parcivalcollege.nl.


>>>


13 sept 2014 - 11 jan 2015. ‘Rudolf Steiner. Alchemie van het alledaagse’

Goetheanum

Op zaterdag 13 september opent de Kunsthal Rotterdam een groots opgezette tentoonstelling over Rudolf Steiner. De tentoonstelling ‘Rudolf Steiner. Alchemie van het alledaagse’ presenteert een uitgebreid overzicht van zijn leven, werk en wijdverbreide gedachtegoed. Een collectie maquettes, meubels, ‘blackboard’ tekeningen, brieven, foto’s en filmmateriaal biedt een fascinerend inzicht in zijn veelomvattende oeuvre.

Steinerweekend 27 en 28 september. "Voor iedereen die net als Steiner hoofd, hart en handen wil gebruiken, organiseert de Kunsthal op zaterdag 27 en zondag 28 september het Steinerweekend. Kom ruiken, proeven, luisteren en meedoen in één van de vele workshops over voeding & landbouw, architectuur, dans, sociaal ondernemen en kunst & design. Zondag 28 september is het KunsthalFAMILIEdag en is het programma speciaal voor jong en oud."
Programma Steinerweekend >>>

Voor het voortgezet onderwijs wordt een kijkwijzer ontwikkeld. Deze richt zich op vier thema's: architectuur, landbouw/voeding, sociaal ondernemen en design/kunst.

www.vrijescholen.nl over 'Rudolf Steiner. Alchemie van het alledaagse' >>>

>>>


Nieuw betalingssysteem schoolkosten

Beste ouders,

We hebben een nieuw eenvoudig betalingssysteem voor de schoolkosten (de ouderbijdrage, de kosten van schoolreizen en het materiaalgeld).

Als u nog geen account hebt aangemaakt en dus ook nog geen wachtwoord hebt, vult u het leerlingnummer in en daarna klikt u op Wachtwoord aanvragen/vergeten?. In het scherm dat hierna verschijnt, vult u nogmaals het leerlingnummer in en het bijbehorende emailadres. Vervolgens ontvangt u een emailbericht met daarin een link die u aanklikt. In het scherm dat volgt, vult u tweemaal het wachtwoord van uw keuze in. Voortaan kunt u nu inloggen met uw nieuwe wachtwoord. Bent u uw wachtwoord vergeten, dan volgt u dezelfde procedure.

Schoolkosten betalen >>>

>>>


De scholen zijn weer begonnen, maar waarom eigenlijk

Boek en documentaire “Wat is het doel van onderwijs”

 

Als je 100 jaar te leven hebt in een wereld die steeds sneller verandert, hoe bereid je je daarop voor? Wat is daarin de rol en het doel van onderwijs? Honderd Nederlanders, uit alle lagen van de samenleving, geven antwoord op deze vraag in een boek en documentaire. 

Een greep uit de antwoorden:
 “Juist in de 21e eeuw zal het onderwijs niet alleen moeten voorbereiden op de arbeidsmarkt, maar in de eerste plaats op het leven.” - Rutger Bregman, schrijver, filosoof en historicus.
“Mensen kennis aanreiken en laten vergaren om zo zichzelf te kunnen ontplooien als (mede)mens.” - René Grit, ministerie van Defensie
“Mensenkinderen, in een omgeving waarin gelijkwaardigheid, respect en liefde uitgangspunten zijn, de vaardigheden aan te reiken waardoor zijzelf in staat zijn keuzes te maken en hun leven betekenis te geven.” - Jetske van der Greef-van der Wal, directeur basisschool
“Het doel van onderwijs? Open het brein van leerlingen! Leer leerlingen leren en ontdekken. Inspireer!!!” - Humberto Tan, presentator

Lees verder >>>

Zie ook artikel Trouw over Operation Education >>>


>>>


Herfstcongres 28 en 29 november 2014 Amsterdam

herfstcongres 2014


Thema: Weerstand en crisis in de levensloop.

Het leven op aarde is geen paradijs. Een rimpelloos bestaan met alleen maar vreugde en genot zonder enige inspanning is voor niemand weggelegd en zelfs ook niet wenselijk. De ontwikkeling van de mens is gebaat bij het ontmoeten van weerstand. Zo komt ieder mens op zijn levensweg telkens weer obstakels tegen, die moeten worden overwonnen om verder te komen. En juist in het overwinnen van die barrières worden krachten opgedaan die hem in zijn ontwikkeling sterken en voor innerlijke groei zorgen.

Zie verder: www.herfstcongres.nl





>>>


Lerarenconferentie 2014

lerarenconferentie 2014



Lerarenconferentie 2014 mee ? Bewegen
Hoe houd je de pedagogie levend en dus in beweging?

Vrijdagavond 3 en zaterdag 4 oktober

Stichtse Vrije school, te Zeist

Kosten 95,- euro voor een geheel verzorgde conferentie




>>>


Studiegroep Steiner

Voor docenten e.a. medewerkers

Harmen heeft het initiatief genomen voor een studiegroep die zich bezig zal houden met het boek Opvoeding en onderwijs van Rudolf Steiner, met voordrachten gehouden in augustus 1922, te Oxford.
 

Bijeenkomsten: 1 x per maand bespreken we een voordracht.

Soort bijeenkomstDe bedoeling is om telkens een voordracht te voren door te lezen om zo goed voorbereid het gesprek in te gaan. Eerst samen een hapje eten, daarna studiegroep. Ieder neemt wat te eten voor het diner mee.

Eerste bijeenkomst: donderdag 4 september, direct na de plenaire vergadering (is veranderd, wordt nu leerlijnvergadering?). Voorbereiding: de eerste voordracht uit 'Opvoeding en onderwijs' doorlezen

Lokatie: Parcival College

Aanmelden: Er is een grote belangstelling, maar aanmelden is nog mogelijk.
Deelname: Als je een keer verhinderd bent is dat jammer maar verder geen probleem. Wel graag afzeggen per email.

Boek bestellen: Het boek Opvoeding en onderwijs van Rudolf Steiner is te bestellen via: www.abc-antroposofie.nl De prijs is € 27.50.
Antiquarisch kan het boek een andere titel hebben.

Contactpersoon: Harmen Meesterberends
hmeesterberends@parcivalcollege.nl

>>>


Parcival College in 2014 - 2015 rookvrij


rookvrij

Het Parcival College zal in schooljaar 2014 - 2015 rookvrij zijn.





>>>


Boeken bestellen vóór 20 juli


Voor ouders/verzorgers en leerlingen

Als u boeken bestelt bij van Dijk is het verstandig dat vóór 20 juli te doen! Dan kan van Dijk er voor zorgen dat het complete pakket voor het begin van het nieuwe schooljaar geleverd is!

Alle ouders en leerlingen hebben onlangs een brochure gekregen met informatie over het bestellen van boeken bij van Dijk. We hebben deze brochure hieronder ook nog neergezet.
 
Ook staat er veel informatie onder
de klantenservice van de website van van Dijk

Zie Brochure van Dijk

Nota bene. De 7e, 8e en 9e klassen verschillen qua leerroute/niveau.

Klassen leerroute/niveau
7a, 7b en 7d mavo/havo
7f en 7g havo/vwo
8a en 8b mavo/havo
8d, 8f en 8g havo/vwo
9a mavo
9b en 9d havo
9f vwo


>>>


Nederlandse leerlingen minder gemotiveerd.

Nederlandse leerlingen presteren goed en zijn tevreden over hun onderwijs. Ze zijn echter minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Ook leer- en leesplezier blijven achter. Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in het op 16 april verschenen Onderwijsverslag 2012/2013.

Scholieren.com besteedt hier samen met de nrc aandacht aan. Scholieren.com heeft een poll geplaatst op haar website. De nrc nodigt leerlingen uit te reageren. Heeft de Nederlandse leerling inderdaad geen zin om te leren? Geldt dat ook voor jou? En zo ja, waarom? Ook van leraren en ouders horen we graag. Schrijf je persoonlijke reactie van een paar honderd woorden, inclusief voorbeelden, naar opinie@nrc.nl. Vermeld daarbij of je als leerling, leraar of ouder reageert.


>>>


Zaterdag 12 april Amsterdam symposium 'Gezondmakend Onderwijs'


Zaterdag 12 april van 10.00 – 16.30 uur 


Theaterzaal Geert Groote College, Fred Roeskestraat 84 in Amsterdam 

Dit symposium is bedoeld voor iedereen die werkt in het onderwijs, voor iedereen die de kinderen toevertrouwt aan het onderwijs en voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen en het onderwijs.

Het symposium wordt georganiseerd rondom de uitgave van de Nederlandse vertaling van de voordrachtencyclus van Rudolf Steiner, GA 303 “Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens”. De Nederlandse uitgave heeft als titel gekregen: ”Gezondmakend Onderwijs”.

Zie verder: symposium-gezondmakend-onderwijs


>>>


Fotoserie Open Dag 2014

Klik op een foto voor een grotere afbeelding.
Foto's Anton Klein

>>>


Bericht Parcival Powers

17 februari "Dames en heren, er is een hoop rumoer over de actie om de verwarming omlaag te doen, weet wel dat dit voor een wedstrijd is die ons een grote prijs op kan leveren om onze school nog groener te maken, dus doe ons een plezier, trek een trui aan en help ons."

14 februari. "Hallo allemaal, iedereen is al helemaal in de stress omdat volgende week de verwarming omlaag gaat, maar dit heeft natuurlijk een reden. Wij willen een week lang de verwarming omlaag om te laten zien hoe we door ons gedrag aan te passen een boel kunnen besparen. Dus bereid je voor, doe wat warms aan, dan komt het helemaal goed!" aldus de Parcival Powers. 

Volg ze op www.facebook.com/parcivalpower

>>>


19 en 20 maart voorjaarsconcert

Update 16 maart.

Bericht voor ouders of verzorgers zonder kaarten! >>>

Brief voor leerlingen en ouders >>>

Op woensdag 19 en donderdag 20 maart is er weer het grandioze Voorjaarsconcert van het Parcival College in de Oosterpoort. 

Kaarten afhalen

  • Afhalen of toezenden van kaarten is alleen mogelijk als de betaling door ons is ontvangen.
  • Wij zullen de gereserveerde en betaalde kaarten aan de leerlingen meegeven in periodetijd in de week van 11 maart.
  • Mocht dit op bezwaren stuiten, dan graag contact met ons opnemen via concert@parcivalcollege.nl.
  • Gereserveerde en betaalde kaarten kunnen wel opgehaald worden op school of op verzoek per post worden toegezonden.
  • Het is niet mogelijk de kaarten bij de kassa af te halen.

>>>


Nieuwe tabakswet

Leeftijdsgrens tabaksverkoop 18 jaar


Op 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak van 16 naar 18 jaar gegaan. Zo wil het kabinet het aantal jongeren dat rookt terugdringen.

Zie: www.nix18.nl voor jongeren. 

Zie verder: www.rijksoverheid.nl

Zie ook: de brochure voor ouders.

>>>


Werkstukken kunst leerlingen klas 12

Foto's: Lieke Dijkstra
Klik op diashow voor grotere afbeeldingen

>>>


26 november 2013. Energy Challenges kick-off Groningen
 
Dinsdag 26 november was het zover, de kick-off van de Energy Challenges in Noord-Nederland. In de Euroborg zijn we met 14 scholen samengekomen en hebben we ons met een filmpje aan elkaar voorgesteld. We hebben verder een workshop gehad over wat energie is en welke vormen van energie er zijn. Wij vertegenwoordigen als Parcival Powers onze school. Het doel van de Energy Challenges is om als school zo veel mogelijk te besparen in één jaar tijd.
 
Caspar, groep 10F
namens Parcival Powers

Videopresentatie Parcival Powers

>>>


Bezoek Portugal zomer 2013 klas 10c

Een verslag van Pien Huininga, mentor 10c

Het mes snijdt aan twee kanten. In de rOndbrief van Najaar 2012 heeft u kunnen lezen dat er behalve aan geld ook veel behoefte is aan contact met andere vrijescholen. Het gevoel een onderdeel te zijn van een wereldwijde Vrijeschoolbeweging geeft leraren, ouders en leerlingen moed om in vaak moeizame omstandigheden door te gaan. Een tiende klas van de vrijeschool in Groningen reisde naar Portugal om daar te helpen. .... 

Lees verder in: de rOndbrief najaar 2013


>>>


Het Lerarencongres 2013

De belangstelling was groot, ruim 800 leraren bezochten op 8 oktober in Ede het Lerarencongres 2013. Het zou een dag worden boordevol ervaringen, tips, nieuwe kennis en nieuwe kennissen.

Het congres borduurde voort op het International Summit on the Teaching Profession van voorjaar 2013. Leraren konden elkaar ontmoeten, lezingen en workshops bijwonen en zo elkaar inspireren.

Meer weten? Bezoek www.leraar24.nl voor de opening van het congres, drie video's met korte fragmenten uit verschillende bijdragen, vier video's die een impressie geven van het congres als geheel gemaakt door studenten van ROC A12, de boekpresentatie van Het Alternatief en het slotdebat met het aansluitende interview met minister Jet Bussemaker.


>>>


1 - 3 oktober eindpresentaties klas 12a en klas 12d


Klas 12a 1 - 3 oktober.

          Klas 12d 1 - 3 oktober.

# #
Poster klas 12a.
Maker: Arwen Meereboer
Klik op afbeelding 
voor vergroting 
Programma klas 12d. 
Klik op afbeelding 
voor vergroting 
(pdf 3 pagina's).
 


Layout: Maaike van der Veen


>>>


Klas 9b Meerwijck september




Klik op diashow voor grotere afbeeldingen
Foto's Daniël


>>>


All education is moral education. Een pleidooi voor zelfreflectie van de leraar.

... De persoonlijkheid van de leraar is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs. De leraar in opleiding moet daarom leren zich bewust te worden van het subjectieve karakter van zijn beroepsuitoefening – ondanks alle protocollen en gestandaardiseerde kwaliteitsmetingen.

De Onderwijsraad constateerde enige tijd geleden dat er te weinig aandacht is voor de persoonlijke kant van het beroep van leraar. De Raad wil veel focus in de lerarenopleidingen voor de ontwikkeling van een ‘persoonlijke professionaliteit die individuele leraren in staat stelt om in specifieke praktijksituaties vanuit hun onderwijs-pedagogische waarden eigen keuzes te maken.’ Want, zo stelt het advies, de persoonlijke professionaliteit van de leraar bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van handelen in de beroepspraktijk en daarmee de onderwijskwaliteit. Of, zoals Dewey het al in 1938 formuleerde: ‘All education is moral education.’ ...

Lees verder: artikel

>>>


Kabinet: beste leerlingen meer uitdagen

Het kabinet roept middelbare scholen en leraren op hun beste leerlingen meer uit te dagen. Het onderwijs is nu te veel gericht op de middelmaat. Talent 'aan de bovenkant' blijft daardoor te vaak onbenut. 

Lees verder
www.volkskrant.nl
>>>


Abonnementen openbaar vervoer


>>>


29 - 30 november Herfstcongres

Thema: Angst op de drempel tussen macht en onmacht.

lerarenconferentie 2013

Het menselijk bestaan kent kleine en grote angsten: je hebt de stress van het alledaags bestaan, maar ook de doodsangst van een drenkeling. Angst is een fundamenteel kenmerk van het menselijk bestaan. 

In ons leven krijgen we met hindernissen te kampen die onze vermogens op de proef stellen. Sommige hindernissen weten we goed te overwinnen, maar er kunnen ook obstakels zijn die ons de adem dreigen te ontnemen en waarbij we in totale onmacht kunnen raken, waarbij ons bestaan volledig geblokkeerd wordt in een toestand van verkramping: angst op de drempel van macht en onmacht.

Zie verder: www.herfstcongres.nl

>>>


27 en 28 september Lerarenconferentie 2013 Met Hart en Ziel

lerarenconferentie 2013


90 jaar Vrijeschool in Nederland

Lerarenconferentie 2013 Met Hart en Ziel


27 en 28 september

Waalsdorperweg 12 Den Haag 




>>>


Parcival College wint Wubbo Ockelsprijs 2.0

 

Parcival College wint Wubbo Ockelsprijs

21 juni 2013 10:06 (laatst bewerkt: 20 juni 2013 17:04)

Het Parcival College aan de Merwedestraat is de eerste winnaar van de Wubbo Ockelsprijs nieuwe stijl. Die wordt gegeven aan de meest duurzame school van Noord Nederland. De prijs, die bestaat uit bedrag van tienduizend euro, werd vrijdagochtend in de school uitgereikt.

Het Parcival College organiseerde lesmarathons over duurzaamheid, kocht zonnepanelen en heeft tal van plannen om het monumentale gebouw energiezuiniger te maken. Daarmee maakte de school veel indruk bij de jury. Ook Wubbo Ockels vertelde trots op de school te zijn. De naamgever van de prijs kon wegens ziekte niet aanwezig zijn en had een videoboodschap ingesproken.

De Wubbo Ockelsprijs bestaat al sinds 1986, maar ging enkele jaren geleden ter ziele na een meningsverschil tussen Ockels en het bestuur van de organiserende stichting. De huidige prijs wordt georganiseerd door de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, de Hanzehogeschool, Stenden University en de Rijksuniversiteit Groningen.

Van alle scholen uit het Noorden die zich hadden opgegeven, had de jury vier genomineerd: het Dollardcollege in Winschoten, het Eemsdelta College in Delfzijl, het RSG Wolfsbos in Hoogeveen en het Parcival College in Groningen.





Eerder bericht:
Parcival College genomineerd voor Wubbo Ockels prijs
DVHN | Gepubliceerd op 13 juni 2013, 06:52
Laatst bijgewerkt op 13 juni 2013, 09:50

GRONINGEN - Welke school in het Noorden gaat er vandoor met 10.000 euro? Vier scholen zijn in de race voor de nieuwe Wubbo Ockelsprijs: de Groninger scholengemeenschappen het Eemsdeltacollege en het Dollardcollege, het Parcivalcollege uit de stad Groningen en rsg Wolfsbos uit Hoogeveen.

Nieuwe prijs
De vorige Wubbo Ockelsprijs, een tweejarige technologieprijs, ging in 2011 ter ziele. De nieuwe prijs is een initiatief van Ockels, de Rijksuniversiteit Groningen en hogescholen Stenden, Hanzehogeschool en NHL en is bestemd voor scholen die zich inzetten voor duurzaamheid.

Goede kwaliteit
Arjen Dijkstra van de Scholierenacademie: "Het is een nieuwe prijs die nog niet overal bekend is. Het aantal inzendingen had van ons nog wat meer mogen zijn, maar met de kwaliteit van de projecten zijn we heel tevreden."




>>>


Deelname Parcival College aan de Energy Challenges: een Oproep!

Wij willen in schooljaar 2013-2014 graag gaan deelnemen aan de Energy Challenges,
een scholenwedstrijd voor energiebesparing.
 
Hiervoor is een groep geïnteresseerde en enthousiaste leerlingen nodig, die besparingsacties willen (helpen) organiseren en wellicht ook praktisch willen helpen om het gebouw Merwedestraat 45 te isoleren.

Over het doel en de werkwijze vind je meer in het onderstaande factsheet. 

Als je zin hebt om mee te doen of als je ideeën hebt, 
neem dan contact op met
Arnold Tang via email atang@parcivalcollege.nl


Lees meer › (factsheet)


>>>


Scholieren willen digitaler onderwijs

Online onderzoek ‘Hoe scoren je docenten?’
Gehouden van 6 tot 12 maart 2013, onder 1.122 middelbare scholieren, leden van het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag.

Ruim de helft van de scholieren (53%) wil dat er meer digitale middelen worden ingezet in de les. Volgens ruim vier op de tien leerlingen (43%) zijn de meeste leraren niet echt ICT-bekwaam, omdat ze niet goed weten hoe bijvoorbeeld een digitaal schoolbord of een iPad werkt. 'Ik heb de indruk dat scholen 10 tot 20 jaar achterlopen op ICT-gebied,' geeft een scholier aan.

We kregen de afgelopen dagen genoeg verhalen van jullie binnen: zo weten we nu dat er leraren zijn die denken dat YouTube een tijdschrift is. De basisbeginselen van een computer hebben de meeste docenten volgens jullie wel onder de knie, maar als het gaat om filmpjes afspelen in de les wordt het al lastiger. 'Ze kunnen vaak geen filmpje opstarten en zelfs tijdens een kijk/luistertoets moest de docent iemand bellen om het op te zetten,' aldus een scholier.

Leraar moet goed uitleggen en humor hebben
Volgens scholieren is een docent vooral een goede leraar als hij/zij de stof goed uit kan leggen (72%), humor in de lessen brengt (49%) en enthousiasme uitstraalt (48%). Een scholier: 'afwisseling, goede uitleg, gezag... Dat zijn dingen die er voor zorgen dat een les leuk wordt. Humor zorgt ervoor dat het niet saai wordt. Als een leraar enthousiasme uitstraalt, word ik eerder meegetrokken in die enthousiasme over het vak.

Orde houden
Volgens de leerlingen kunnen Nederlandse docenten over het algemeen goed orde houden in de les; toch geeft driekwart (74%) van de scholieren aan één tot drie leraren te hebben die dit echt niet kunnen. 'Sommige leraren zijn vanaf het begin heel duidelijk in de regels, daar is het geen zooitje. Andere leraren laten het in de eerste les al mislopen, geen grenzen aangeven, als je mensen eenmaal te ver laat gaan is er geen houden meer aan.'Daarnaast zeggen vier op de tien leerlingen (40%) dat weinig leraren ze actief betrekken bij de les.

Je best doen voor de leraar
Driekwart (77%) van de leerlingen geeft aan dat de docent grotendeels bepaalt of ze het vak echt leuk vinden. 'Als een leraar enthousiast is maakt dat mij ook enthousiast. Hoe de stof gebracht wordt, kan een wereld van verschil zijn,' stelt een leerling. Ook of ze hun best doen voor een vak hangt bij de helft (52%) grotendeels af van de leraar.

Over het onderzoek
Het 1V Jongerenpanel, onderdeel van EenVandaag, bestaat uit meer dan 8.000 jongeren van 12 tot en met 24 jaar. Aan dit online onderzoek, gehouden van 6 tot 12 maart 2013, deden 1.122 middelbare scholieren mee. De uitslag is na weging representatief voor drie variabelen, namelijk leeftijd, geslacht en spreiding over het land.


>>>


Boeken (voor docenten en ouders)

Opvoeden tot geluk

Twee positief psychologen tonen aan dat de puberteit niet al te lastig hoeft te zijn. Onze kinderen behoren tot de gelukkigste van heel Europa, maar in de puberteit kent hun geluksniveau een plotse daling. Hormonale, neurologische en situationele veranderingen liggen aan de basis, maar een positieve aanpak van tieners heeft een niet te onderschatten invloed. Dit boek focust niet op wat er fout kan gaan, maar wel op hoe je een tiener (én jezelf) gelukkiger kunt maken. Geluk is immers een belangrijke beschermende factor tegen psychische problemen en gedragsmoeilijkheden in de puberteit.

Auteurs: J. Boerefijn & Ad Bergsma, 192 pagina's, Lannoo, augustus 2012, ISBN 9401402280.


Ook interessant in dit verband is dit artikel: Geluksles.pdf

Samenvatting De effectiviteit van zes lesuren ‘Lessen in Geluk’ (LIG) voor middelbare scholen in de tweede klas is onderzocht. Vijfentwintig tweede klassen (631 leerlingen) werden willekeurig toegewezen aan de LIG of hun reguliere mentorlessen. De hypotheses dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van zelf gerapporteerd geluk en gezondheid werden niet bevestigd. De scores direct voor en direct na de lessen waren niet significant anders voor de experimentele en de controlegroep. De hypothese dat de lessen zouden leiden tot een verbetering van de schoolprestaties werd wel ondersteund. De kinderen die ‘Lessen in Geluk’ volgden hebben aan het einde van het jaar hogere eindcijfers dan leerlingen uit de controlegroep. We denken dat dit komt omdat de LIG veel aandacht besteedt aan het maken van positieve keuzes en dat het effect daarvan pas op de langere duur zichtbaar is geworden. Deze verklaring dient ondersteund te worden in ander onderzoek.


Jacqueline Boerefijn
In 2006 ontdekte ik dat er een wetenschappelijke stroming bestaat die onderzoek doet naar menselijk geluk en welbevinden. Ik ben me er meteen in gaan verdiepen. Ik heb me gespecialiseerd in welbevinden in het voortgezet onderwijs. Geluk van pubers, docenten en de sfeer op school zijn belangrijk voor goede resultaten. Met relatief eenvoudige ingrepen kan er veel verbeterd worden, met ook positieve gevolgen voor de leerprestaties, en ik vind het leuk om hierover uitleg te geven aan scholen, docenten en ouders. In 2010 ben ik afgestudeerd als ‘Master of Applied Positive Psychology’ aan de University of East London. Inmiddels is mijn missie geworden: Positief Onderwijs is leuker, gezonder en werkt beter! Zie ook www.positiefonderwijs.nl


Ad Bergsma 
Ik ben auteur van boeken over psychologische onderwerpen als geluk, onze hersenen, psychodiagnostiek en psychotherapie. In 1990 ben ik afgestudeerd als psycholoog in Utrecht en ik heb sindsdien over psychologische onderwerpen geschreven voor dagbladen, opiniebladen en vaktijdschriften. Bij uitgeverij Boom verschenen boeken over Gelukkig werken en Succesvol ouder worden. Op 10 mei 2011 ben ik gepromoveerd op een proefschrift over geluk aan de Erasmus Universiteit. Zie ook www.grootstegeluk.nl


>>>


Foto's Voorjaarsconcert 2013

Voorjaarsconcert Oosterpoort 2013. Foto Daniël Paalvast

Klik op foto voor grotere afbeelding


Voorjaarsconcert Martinikerk 2013.

Klik op diaserie voor grotere afbeeldingen

Wordt vervolgd!

>>>


Voorjaarsconcert 2013 Martinikerk serie 3

Voorjaarsconcert Martinikerk 2013. Foto's: Egbert Euser.

Klik op diaserie voor grotere afbeeldingen

Wordt vervolgd!

>>>


Rookvrije schoolpleinen

Een kwart van alle scholen uit het voortgezet onderwijs heeft op dit moment een rookvrij schoolterrein. Zij willen jongeren een gezonde leeromgeving bieden en het goede voorbeeld geven. Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van het Longfonds (voorheen Astma Fonds). Op 25 maart overhandigt directeur Michael Rutgers de resultaten aan staatsecretaris Van Rijn (VWS) in Nieuwspoort, Den Haag.

Rutgers: ‘Hoe jonger kinderen zijn als ze beginnen met roken, hoe groter de kans dat zij hun leven lang verslaafd blijven. Het Longfonds pleit daarom voor rookvrije schoolterreinen: op school steek je niks op!’

Lees verder Longfonds pleit voor rookvrije schoolpleinen.


>>>


Parcival College FairDuurzame School

Binnenkort verschijnt een persbericht en hangt er op nr. 45 weer een certificaat bij: als 'Duurzame School' . De stichting Tûmba ('dans van de saamhorigheid') heeft dat voor ons verzorgd, na een gesprek over onze duurzame activiteiten en ambities. Tûmba gaat ons helpen met acties van leerlingen voor hun omgeving. Die noemen zij Upgrades en ze regelen de nodige publiciteit er omheen. Je zult er vast binnenkort meer van zien en horen!

Ook namens Sybren, Kevin en Wout, 
Arnold

Zie ook bericht op website stichting Tûmba.


>>>


Interview met rector Ad Slob in VO-magazine

...

Wat kunnen ouders en leerlingen dan wel op een vrijeschool verwachten?
ad slob
“Ook hier wordt veel aandacht besteed aan kennisvergaring door goed opgeleide docenten, maar wij volgen daarbij de antroposofische leer van de Oostenrijker Rudolf Steiner. Hij ging ervan uit dat ieder kind een uniek ontwikkelings patroon volgt. Het onderwijs heeft een stimulerende en ondersteunende rol. De naam van onze school, Parcival, staat symbool voor deze werkwijze. Parcival was een ridder van koning Arthur die weliswaar de Heilige Graal vond, maar niet de juiste vragen kon stellen om hier toegang toe te krijgen. Dit lukte hem wel toen hij terugkwam van een lange reis waarop hij veel levenservaring had opgedaan. Zo is het ook onze taak om leerlingen te steunen en begeleiden tijdens de zoektocht naar voldoende levenswijsheid, zodat zij in hun volwassen leven de juiste vragen zullen stellen.”

...

Lees verder in VO-magazine 3 >>>



>>>


Parcival College doet het prima op de Dronkerslijst van schoolprestaties.

De kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de stad Groningen verschilt sterk, blijkt uit de Dronkers-lijst van schoolprestaties op de website van de Volkskrant.

Het Parcival College doet het prima:

  • een 10 voor het vmbo
  • een 7 voor de havo en
  • een 9 voor het vwo

Zie verder voor een overzicht >>>

Links

De Volkskrant, Dronkerslijst van schoolprestaties

Bericht in de Groninger Gezinsbode


>>>


Onderzoek tevredenheid leerlingen LAKS 2011-12

In april van het afgelopen schooljaar hebben onze klassen meegedaan met een landelijk leerlingtevredenheids-onderzoek van het LAKS (Landelijk ActieKomité Scholieren). 

Het Parcival College springt er op een aantal belangrijke punten goed uit, vergeleken met de landelijke gemiddelden. 
  • Zo is ons rapportcijfer overall een 7,7, tegen een 6,9 landelijk. 
  • Over de sfeer en over de docenten zijn onze leerlingen meer tevreden dan gemiddeld. 
Er zijn ook punten waarop we slechter scoren. 
Daar gaan we mee aan de slag. 

Het gehele LAKS eindrapport, waarin ook de onderzoeksvragen staan, kunt u opvragen bij de school.


>>>